De verhouding van de macronutriënten is in ons huidige voedingspatroon compleet verdwenen. Hierdoor hebben steeds meer mensen een te hoog BMI en hebben ze dus overgewicht. Macronutriënten zijn voedingsstoffen die ons lichaam energie kunnen geven, dit zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. Naast dat deze voedingsstoffen ons lichaam energie kunnen geven hebben zo ook ieder nog eigen belangrijke functies in ons lichaam.

Jagers en verzamelaars aten niet zo veel koolhydraten

Vroeger, in de tijd dat de mens nog jagers en verzamelaars waren, aten we veel minder koolhydraten dan tegenwoordig. Simpelweg omdat wij ze toen niet zo makkelijk konden vinden en zeker nog geen supermarkt was waar je boodschappen kon doen. In die tijd moesten we hard werken voor ons voedsel en dit had zo zijn voor- en nadelen.

Het kostte ons lichaam een stuk meer energie om iedere dag weer genoeg voedsel te vinden door te jagen en verzamelen. Zeker koolhydraatrijke voedingsmiddelen als fruit, waren zeer schaars en seizoensgebonden. Daarnaast was er nog geen brood en andere koolhydraatrijke voedingsmiddelen, omdat dit pas later in ons voedingspatroon is gekomen.

Omdat wij tegenwoordig zoveel koolhydraten eten, heeft dit een nadelig effect op de gezondheid. Van koolhydraten word je namelijk dik als je er teveel van eet. Het is niet zo dat je direct dik wordt door het eten van koolhydraten, maar dit komt doordat koolhydraatrijke producten vaak veel calorieën bevatten. Uiteindelijk maakt het namelijk niet uit wat je eet, zolang je maar niet te veel calorieën binnenkrijgt.

Wat is het koolhydraatarm dieet?

Het koolhydraatarme dieet is een manier van eten, waarbij je bepaalde koolhydraten vermijd en zeker niet alle koolhydraten. Het is namelijk niet gezond om een hele voedingsgroep uit te sluiten. Je hersenen draaien namelijk op glucose. Glucose zijn omgezette koolhydraten. Wanneer je koolhydraten eet, worden deze afgebroken en opgenomen via de darmwand als glucose. Dit geldt voor alle koolhydraten, het enige onderlinge verschil is de snelheid waarmee ze worden afgebroken en worden opgenomen.

Je hebt namelijk snelle koolhydraten (eenvoudige koolhydraten) en trage koolhydraten (complexe koolhydraten) snelle koolhydraten vind je onder andere in witte rijst, pasta, junkfood, snoep, koek en gebak. Trage koolhydraten vind je onder andere in havermout, volkoren pasta, volkoren producten, zilvervlies rijst, quinoa en bonen.

Wanneer je het koolhydraatarm dieet volgt schrap je niet alle koolhydraten, maar alleen de snelle koolhydraten. Daarnaast eet je minder koolhydraten dan dat je gewend bent. Maar het is zeker geen dieet waarbij je honger hoeft te lijden. Je vervangt namelijk de geschrapte koolhydraten door voornamelijk eiwitten en wat vetten. Hierdoor heb je nog steeds een verzadigd gevoel en vermijd je geen voedingsstoffen. Een dieet is namelijk erg ongezond als je bepaalde voedingsstoffen compleet moet vermijden.

Tip: bereken nu je BMI

Over de auteur

lifestylers.nl is een stijlvol lifestyle magazine over fashion, interior, travel, gadgets, food, health & news.